Előző cikk Következő cikk

Nemeshegyi Péter SJ: Jézus ereje és gyengesége a Bibliában

„Mert a zsidók csodajeleket kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi azonban a keresztre feszített Krisztust hirdetjük, ami ugyan a zsidóknak botrány, a pogányoknak pedig oktalanság; maguknak a meghívottaknak azonban, zsidóknak és görögöknek egyaránt, Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége, Isten oktalansága ugyanis bölcsebb az embereknél, és Isten gyöngesége erősebb az embereknél.” (1Kor 1,22–25) Pál apostolnak e mély értelmű szavai segítenek bennünket abban, hogy felfedezzük a Bibliában Jézus Krisztus sajátságos erejét és gyengeségét. 

AZ ERŐS ISTEN AZ ÓSZÖVETSÉGI SZENTÍRÁSBAN

Az ószövetségi Szentírás nyomatékosan hirdeti, hogy az Isten erős. „Ki az a dicsőség királya? Az erős és hatalmas Úr, a harcban hatalmas Úr” – énekli a zsoltár (Zsolt 24,8). A próféták is ugyanezt mondják: „Az Úr, a te Istened közötted van, erős Ő és megszabadít” – mondja Szofoniás (Szof 3,17). Jeremiás pedig azt hirdeti, hogy „nagy és erős Isten, akinek Seregek Ura a neve” (Jer 32,18). A napnak és holdnak erejét megcsodáló pogány bölcseknek pedig azt veti szemére a Bölcsesség könyve, hogy miért nem értették meg azt, hogy e hatalmas égitestek alkotója „még erősebb” (Bölcs 13,4).

JÉZUS EREJE

Ebben az isteni erőben Jézus is részesedik. Amikor azzal vádolják ellenfelei, hogy az ördöggel cimborálva űzi ki az ördögöket, Jézus így felel: „Amikor az erős fegyverrel őrzi a házát, biztonságban van a vagyona. De ha nála erősebb jön, legyőzi őt, elveszi összes fegyverzetét, amelyben bízott, és elosztja zsákmányát.” (Lk 11,21–22) Ez az „erősebb” nem más, mint maga Jézus. Ő tud „Isten ujjával” kiűzni minden ördögöt (Lk 11,20).

A gyógyíthatatlannak tartott betegségek sem korlátozzák Jézus gyógyító hatalmát, sőt még a halál sem gátolja azt. Amikor Jairus kérésére Jézus ővele együtt a háza felé sietett, hogy meggyógyítsa haldokló leányát, elébe jöttek Jairus házából a szolgák, és azt mondták Jairusnak: „A lányod már meghalt. Minek fárasztanád tovább a Mestert?” Ezek a szolgák tehát azt gondolták, hogy a halál olyan áttörhetetlen akadály, amelyen túlra már Jézus csodatevő hatalma sem terjed. De Jézus, amikor meghallotta, hogy mit mondtak a szolgák, így szólt a kétségbeesett apához: „Ne félj, csak higgy!” És ezután bement Jairus házába, megfogta a halott leányka kezét, és azt mondta neki: „Talíta, kúmi!”, „Kislány, kelj fel!” Erre a kislány azonnal fölkelt és járkálni kezdett. Mindenki oda volt a csodálkozástól, csak Jézus viselkedett úgy, mintha egészen természetes dolgot cselekedett volna, és csak arra figyelmeztette a lelkendező szülőket, hogy adjanak már enni a kislányuknak (Mk 5,35–43).

Az erős Isten ereje működik Jézusban. Ezt az erőt azonban Jézus sohasem használja maga megvédésére vagy mások megbüntetésére. Lukács evangéliuma mond el erre vonatkozóan egy jellemző történetet. Jézus és apostolai Jeruzsálem felé zarándokoltak, és Jézus követeket küldött maga előtt. Amikor azok a szamaritánusok egyik helységébe érkeztek, hogy szállást készítsenek Jézusnak, a helybeli lakosok nem fogadták be őket, mert rossz szemmel nézték a jeruzsálemi templomba zarándokló zsidókat. Erre az apostolok közül ketten, Jakab és János, annyira felháborodtak, hogy e szavakkal fordultak Jézushoz: „Uram! Akarod-e, hogy kérjük, szálljon le tűz az égből, és eméssze meg őket?” (Lk 9,54) Az apostolok bizonyára a Királyok könyvében feljegyzett jelenetre gondoltak, ahol az van leírva, hogy Illés próféta kérésére „tűz szállt le az égből”, és megemésztette az Ő elfogatására küldött katonákat (2Kir 1,10). Jézus, hallva a két túlbuzgó apostol szavait, megfeddte őket, és apostolaival együtt egy másik faluba ment.

Számos régi kódexben Jézusnak korholó szavai is fel vannak jegyezve: „Nem tudjátok, hogy milyen szelleműek vagytok, mert az Emberfia nem azért jött, hogy emberek életét elvegye, hanem azért, hogy azt megmentse.”

Lehet, hogy e szavakat későbbi másolók illesztették be a szövegbe, de e szavak nagyon jól fejezik ki azt, hogy milyen jellegű Isten ereje Jézusban. Ez az erő sohasem működik romboló erőként, hanem mindig csak a „jó Istent” kinyilatkoztató jelként működik. Ezért tűnhet gyengeségnek is.

A cikk teljes terjedelmében A Szív /áprilisi számában olvasható. A lapszámot keresse az újságárusoknál, vásárolja meg digitális formátumban a www.dimag.hu oldalon vagy fizessen elő folyóiratunkra az Előfizetés oldalon.