Szabó Sándor Bertalan OP: "Istennél semmi sem lehetetlen"
Mit jelent az isteni mindenhatóság? Mindig bármit megtehet-e Isten? Meddig tart az isteni mindenhatóság és hol kezdődik a hívő ember feladata? Ezek a kérdések ma is elgondolkodtatják a hívő embert, és be kell látni, hogy azokra nem könnyű választ adni.
aA címben idézett mondat: „Istennél semmi sem lehetetlen” a Lukács-evangélium egyik legismertebb jelenetében, az angyali üdvözletkor hangzik el (Lk 1,37): Jézus és János születésének kivételes körülményeire vonatkozik. Hasonló gondolat már az Ószövetségben is megfogalmazódik: a Teremtés könyvében (vö. Ter 18,4) és Jób könyvében (vö. Jb 42,2). A Biblia és az ahhoz kapcsolódó kinyilatkoztatás egyértelműen vallja Isten mindenhatóságát. A hatalomnak ez a teljessége néha megnyugtatja, máskor azonban aggodalommal tölti el az embert.
AZ ISTENI MINDENHATÓSÁG
Isten mindenhatóságát (omnipotentia) mindkét Hiszekegy kifejezetten említi. A mindenhatóság olyan tökéletesség, amely nyilvánvaló módon emeli Istent a teremtményei fölé. Isten tudása, akarata és szeretete is sokkal tökéletesebb, mint az emberé, de ezek esetében legalább ki tudunk indulni az emberi tulajdonságokból ahhoz, hogy összehasonlítás útján elképzeljük megvalósulásukat Istenben. Például Isten szeretetéhez közeledve ki tudunk indulni az emberi szeretetből, mert azt mindenki tudja, mit jelent szeretni.
A mindenhatóság esetében jóval bizonytalanabb az a kiindulópont, amire támaszkodhatunk, hiszen az emberi hatalom és erő meglehetősen korlátozott. A világ hatalmasai is nemegyszer kénytelenek meghajolni bizonyos parancsoló körülmények előtt; bár az ember nagy képességek birtokában van, korántsem mindenható. Az isteni hatalomnak senki és semmi sem szabhat határt. Ha ugyanis Isten nem volna mindenható, akkor olyan lényeges tökéletességét tagadnánk, amely isteni mivoltához szorosan kapcsolódik. A végtelen isteni léthez végtelen tökéletesség és erő tartozik. A keresztény hit Istene mindenható, mivel a világot Ő teremtette és kormányozza. Isten mindent megtehet, de ez a gondolat nem tölti el félelemmel a hívő embert, hiszen a Biblia azt is tanítja nekünk, hogy Isten jó és szerető Atyánk, aki gondoskodik rólunk. Isten mindenhatóságának egyik legfontosabb jele maga a teremtés, mert csak mindenható lény képes más lényt életre hívni. Teremtett lény nem tud teremteni: a mindenhatóság tehát sajátosan isteni tökéletesség, annak birtoklására csakis Isten képes. Az üdvösség különféle eseményei is megmutatják azt, hogy Istennél semmi sem lehetetlen: a választott nép egyiptomi kiszabadulása, az Ige megtestesülése, Jézus csodái és a feltámadás, amely még inkább meghaladja emberi lehetőségeinket.
Aquinói Szent Tamás az isteni mindenhatóságot csak az egy Istenről írott fejezet végén elemzi (Summa Theologiae, Ia, q. 25), miután már gondosan bemutatta Isten egyszerűségét, végtelenségét, jóságát, gondviselését, szeretetét. Ez a gondos elrendezettség arra utal, hogy a mindenhatóságot nem szabad elválasztani Isten többi tökéletességétől, különben megtörténhetik, hogy kiszámíthatatlan önkényt kezdünk el feltételezni Istenben: ez súlyos félreértésekre adhat alkalmat.