Előző cikk

Csanádi-Bognár Szilvia: Belebocsátkozva

Meglehetősen ritka a festészet történetében a peremhelyzetbe kerültek ábrázolása. A végletes helyzetek, a szenvedés persze a bibliai vagy mitológiai történetek ábrázolásán keresztül, esetleg csinos zsánerképként mindig is jelen volt, mégis el kellett érkeznie a 19. század második felének ahhoz, hogy a művészek a bohém világ kiszolgáltatott oldalán, a nagyvárosok mellékutcáiban, az úttalan utak csavargói között festői témára leljenek. Rövid időszak volt ez, amiről az avantgárd érkezése hamarosan elterelte a figyelmet, és a művészetről alkotott elképzeléseinket gyökeresen megváltoztatta. Azóta sokan vádolták a modern művészetet azzal, hogy elfeledkezett az emberiről, és újra meg újra kérdésként merült fel, vajon a társadalmi felelősség a képzőművészet feladatai közé tartozik-e?

 

A cikk teljes terjedelmében A Szív nyomtatott változatában olvasható. A lapszámot keresse az újságárusoknál, vásárolja meg digitális formátumban a www.dimag.hu oldalon vagy fizessen elő folyóiratunkra az Előfizetés oldalon.