Előző cikk Következő cikk

Radóczy Jusztina: Lelki vérszegénység ellen

„Jó lenne, ha a gyerekek nem kötelező tananyagot látnának az ének-zene órában, hanem egy örömteli, élvezetes alkotómunka részesei lehetnének. Ehhez a nevelésnek nagyon tapintatosnak, élményekkel telinek és sokszínűnek kellene lennie” – mondja Pécsi Rita neveléskutató-zenetanár.  

„A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal” – mondta Kodály Zoltán zenepedagógiai koncepciójában, de vajon hogyan is kapcsolódik a zene a lélek fejlődéséhez?

A zene legfontosabb tulajdonsága – hétköznapi nyelven fogalmazva – talán az, hogy az érzelmekre hat. Ezt persze mindenki tudja, de bele sem gondolunk abba, hogy ezzel milyen hatalmas dolgot állítunk. A pszichológia, az agykutatás, valamint a pedagógia azonban ma már igen gyakran hangsúlyozza ezt. A tanulásra, a befogadásra, a viselkedésre, a memóriára, a kapcsolatkezelésre, az önbizalomra, az önértékelésre és számos fiziológiai területre is komoly, hosszú távú formáló erővel bír. A zenének ezt a széles körű lehetőségét leginkább annak tulajdonítjuk, hogy az érzelmi hálón keresztül fejti ki a hatását.

A 21. században mennyire tűnik szélmalomharcnak az ének-zene oktatás?

Az énektanároknak, zenetanároknak nincs könnyű dolga manapság, de ne felejtsük el, hogy az irodalom- vagy a matematikatanár helyzete sem könnyű. Aki ma neveléssel foglalkozik, pontosan tudja, milyen falakba és ellenállásba ütközik a tanulók többségénél. Megjegyzem, a zenének szerencsére automatikus hatása is van. Ez alatt azt értjük, hogy ízléstől függetlenül is kifejti hatását. Persze nagyon fontos, hogy az igényes, értékes zenét mi, pedagógusok eljuttassuk a gyerekekhez, mégpedig úgy, hogy megszeressék, örömet, élményt jelentsen nekik. Meggyőződésem, hogy ez is a kapcsolattal és az önneveléssel kezdődik, mint minden nevelés. Ha a pedagógus személyét szeretik, akkor nem lesz túl nehéz dolga. Tehát elsőként mi magunknak kell közel kerülni a gyerekekhez. Apró lépésekkel lehet csak előrehaladni. Egy dallam vagy ritmus mindig, minden élethelyzetben és minden korosztályban képes hatni az emberre. Nem véletlenül léteznek olyan slágerek, amik tömegeket vonzanak és tömegekhez jutnak el.

A cikk teljes terjedelmében A Szív /novemberi számában olvasható. A lapszámot keresse az újságárusoknál, vásárolja meg digitális formátumban a www.dimag.hu oldalon vagy fizessen elő folyóiratunkra az Előfizetés oldalon.