Babarczy Veronika: Alvó lány
Berény Róbert (1887–1953)
Isten elfelejtett nyelve az álom – fogalmaz Gyökössy Endre. Vajon miért, mikor veszítettük el a megértés készségét, a kulcsot az Istennel való kommunikációhoz?
aA művészek öntörvényűen mindig is kutatták a tapintható valóságon túli világot. Ösztönösen érezték, hogy az álom valamiként ahhoz a világhoz tartozik, ahol egyszer majd nem tükör által, homályosan látunk. A századok során a művészet gyakran nyitott ablakot a transzcendensre, az értés képessége, a teremtő alkotás adománya, az érzékenység a láthatón túlira, a szüntelen és nyugtalan keresés a művészeket érzékennyé tette a hiány fájdalmára. Keresésüket újra és újra elénk állítják műveikben.
Berény Róbert rendkívül sokoldalú tehetség volt, akinek megadatott, hogy kora elismert művésze legyen. Afféle polihisztor zseni. A festészet és a zene mellett, amely gyerekkorától meghatározó volt az életében, publikált szépíróként, és jelentős technikai szabadalmai is voltak: többek között ő is feltalálta a golyóstollat. A Nyolcak festői csoport legfiatalabb és legtehetségesebbnek tartott tagjaként a Magyarországon kibontakozó avantgárd mozgalom vezető alakja lett. Kereskedelmi plakátjai miatt pedig a világ első öt tervezőgrafikusa között tartották számon. Ami mindezeknél szenvedélyesebben foglalkoztatta: a pszichoanalízis. Városmajori villájában gyakran megfordult Ferenczi Sándor, Ignotus. Berény velük együtt tagja volt a Pszichoanalitikus Társaságnak. Nem kevesebbet tűztek célul, minthogy Budapest az európai pszichoanalitikus mozgalom központja lesz.
Berény művészi pályáján és magánéletében az 1919-es kommünben történő rövid szerepvállalása okozta a törést. Hamar rájött, hogy a „paranoiás bandával nem dolgozik együtt”, de addigra már ellepték az országot mozgósító plakátjai. Meghurcolták, emigrációba kényszerült, depressziós lett.
Alkotóként ezután még tudatosabban fordult a pszichoanalízis felé, amely a lelki működés olyan területeire irányította rá a figyelmet, mint az álom. A szürrealisták egyenesen kiáltványba foglalták jelentőségét. Eszerint az álom az emberiséggel egyidős, kreatív tett, amely azonos a költészettel. Úgy vélték, a művészet az álommunkához hasonlatos képesség: élménysűrítés a szimbolikus ábrázolás eszközeivel. Magyarország kezdetben nehéz terepnek bizonyult, de egyre több kortárs gondolkodó és művész fedezte fel a pszichoanalízist. Ebben a légkörben születhettek meg az alvókat ábrázoló Berény-képek, leginkább szép, fiatal alvó nőkről (gyakran feleségéről Breuer Eta csellóművészről). Bájos természetességük, ártatlanságuk megkapó.
A jelen mű Veráról, Berény első házasságából született lányáról készült. Az alvó szeme csukva, belső barangolása el van zárva a külvilágtól. Amit a szemlélő sosem ismerhet meg. Hisz ilyen az álom természete. A belső világban tett utakat gyakran maga az álmodó is nehezen idézi fel. Az itt elkapott pillanat titkot sejtető, ugyanakkor felszabadult, könnyed. Berény számára a zárt szem még többet is jelenthetett, nem véletlenül fogalmaz így: „Nézni nézhetitek a feleségemet, de a szemébe nem nézhettek, mert Eta az enyém.”
A Veráról készült kép inkább játékos. A bohó fiatal nő világos nappal, ruhástól elaludt a pamlagon. A párnák, a ruhája türkize, a hófehér szoknya, a fekete mélységébe fúródó arc, az egész jelenet keresetlen egyszerűsége megfoghatta a festőt. És még valami: a pihenő fiatal lány gondtalansága és pihenésének áhítatos csendje, az otthon szavakkal nem megragadható bensőségessége.