Szentes Anna: Fizika óra, kicsit másként
Csodák márpedig vannak!
Hogyan gurulhatunk a szögletes kerekű autóval? Miért nem pattanunk fel egy szögekkel kirakott fakírágyról? Miként alkothatunk különleges rajzokat egy ingával? Mindezt és sok más érdekes dolgot is kipróbálhatunk, megtapasztalhatunk a Csodák Palotájában. Fizika óra, kicsit másként!
eEgy intézmény, ahol a természettudomány csodáit már egészen kis kortól kezdve megismerhetik a gyerekek, észrevétlenül elsajátítva a fizika törvényeit. A Csodák Palotája létrejöttekor Öveges professzor (Öveges József 1895. november 10.– 1979. szeptember 4. piarista szerzetes, pap, tanár) álma valósult meg.
A minket körülvevő világ működésének csodáit az Öveges terem kísérlet-bemutatóin, vagyis a Fizika Show-n, és a mindenki által kipróbálható eszközökön tapasztalhatjuk meg. Ez nem száraz fizikaóra, az élmények abban segítenek, hogy a látogatók – kicsik és nagyok egyaránt – a „Jé! Ez tényleg ilyen egyszerű?” élményen keresztül közelebb kerüljenek a természettudományhoz. Az intézmény nagyon fontosnak tartja, hogy óvodás, kisiskolás korú gyerekek is részt vegyenek a programokon, mert ebben a fogékony időszakban még a később „nem szeretem” tudományok felé lehet terelni a gyerekeket. „Szeretnénk megmutatni nekik, hogy a fizika nem unalmas tantárgy, nem csak betűkből és számokból áll. Éppen ellenkezőleg! A fizika egy-egy jelenségével a hétköznapokban is találkozunk. Ezért a Fizika Show-n az előadók sokszor a mindennapi életben tapasztalhatókhoz kötik a bemutatott jelenséget” – magyarázza Mizda Katalin ügyvezető igazgató. Hányszor hallhattuk, vagy épp mondhattuk: ne állj közel az érkező gyorsvonathoz, metróhoz! Csak a legtöbbször nem is tudjuk a miértet: azért, mert a légáramlat beszippanthat. Az élményalapú ismeretátadás nemcsak az óvodásoknál, hanem a középiskolásoknál is hatásos, hiszen utóbbiak érdeklődését nagyon nehéz igazán felkelteni. Azonban ha egy csodával párosul az új ismeretanyag, nagyon jól megmarad a fejükben. A kísérletek, bemutatók pedig kiemelten figyelnek arra, hogy a nézőközönség életkorához igazítva magyarázzák el a jelenségeket.
Iskolában is tudják hasznosítani
A látogatók közel fele iskolai csoport. Ők kimondottan azzal a céllal érkeznek a Csodák Palotájába, hogy a fizikaórán tanultakat meg is tapasztalhassák. Például Newton törvényeit a golyósoron. Ugyanis ahány golyót belengetünk az egyik oldalon, pontosan annyi ugrik ki a másikon. Ez a tapasztalat segít a tankönyvi szöveg elsajátításában, elmélyítésében. Mizda Katalin ugyanakkor szomorúan tapasztalja, hogy az iskolai csoportok egyre nehezebben tudják kifizetni a belépőt. Ezért kitalálták az intézményi bérletet. Ezzel a lehetőséggel egy iskolából 100 fő, fejenként 400 forintért mehet a Csodák Palotájába, legalább 10-es csoportokban. Az éves bérlettel segíteni szeretnének, hogy minél többen eljussanak a tudományos játszóházba, és hogy a pedagógusok be tudják építeni a tananyagba az ott szerzett élményeket.
Korhatár nélkül
A Csodák Palotájában mindenki jól érezheti magát: az óvodás, a kamasz, a szülő, de a nagymama is. A családok leginkább hétvégén keresik fel a tudományos játszóházat, ilyenkor a szórakozáson van a hangsúly. A kiállítótéri játékok, eszközök legtöbbje egyaránt élvezhető felnőttnek és gyereknek. „Ilyenkor a fizika csodája mellett olyan értelemben is csoda történik, hogy a család együtt érzi jól magát, együtt élik át a csodát” – büszkélkedik az intézmény igazgatója.
Probáld ki!
A Csodák Palotájában nemhogy szabad, de meg kell érinteni az eszközöket. Minden fizikai jelenséget bemutató és magyarázó játék használata egyértelmű, legtöbbször csak egy gombot kell megnyomni. De mindegyik eszköz mellett magyar–angol nyelvű leírás ismerteti: mit csinálj, mi történik, és mi magyarázza a jelenséget. A hármas tagolás abban is segít, hogy mindenki az életkorának megfelelő mélységben ismerhesse meg az adott eszköz működését, és az általa bemutatott fizikai jelenséget. A használati utasítást persze érdemes elolvasni. A csatolt hinta különlegességét is ebből ismerhetjük meg. Két hinta van ugyanis összekapcsolva, így ha az egyikben elkezdünk hintázni, az egy idő után belengeti a másikat. A hintázás amúgy sem szimpla élménye hatványozódik.
Az elmaradhatatlan Rubik-kocka
Húsz éve, a Csodák Palotája születésekor szinte egy az egyben a helsinki Heureka science center egy kiállításrészletét ismerhették meg a látogatók. Majd kialakult egy saját műhely, ahol a világ különböző tájairól összegyűjtött ötleteket, szerkezeteket valósították meg magyar keretek között. Az Örvény már saját „találmány”, a Csodák Palotájában volt először, és utána jelent meg tudományos játszóházakban. Jellegzetes magyar eszköz a logikai játék is, így nem hiányozhat a Rubik-kocka sem a kiállított tárgyak közül, és nem azért, mert Rubik Ernő az intézmény egyik tulajdonosa. Az érdeklődőket nyáron már egy új, nagyobb részleg is várja majd, központban az űrrel. Ezzel a Csodák Palotája a lehető legnagyobbra tágítja a minket körülvevő világot. És mivel a látogatók nagyon szeretnek versengeni, az új kiállítórészben erre is lehetőség nyílik majd, saját képességeink felmérése közben.
Öveges professzor álma
Mizda Katalin úgy érzi, sikerült Öveges professzor álmát megvalósítani. A róla elnevezett teremben ők is kísérlet-bemutatókat tartanak, ahogy a neves előd tette annak idején. Ha veszélyes a kísérlet, felhívják rá a nézőközönség figyelmét. Ugyanakkor számos olyan egyszerű, mégis csodálatos kísérlet van, melyet minden veszély nélkül megvalósíthatunk otthon is. Ilyen a szívószál duda: ha levagdossuk a szívószál végét, különböző hangokat csalhatunk ki belőle.
Megunhatatlan élmény, amikor egy gyerek arcán felcsillan az öröm mosolya, vagy a felismerés élménye. Ez lebeg a Csodák Palotája csapatának szeme előtt, mikor a néha kihívásnak tűnő jövőt tervezik. Egy olyan intézmény az álmuk, ahova folyamatosan visszajárnak az emberek, ahol jól érzik magukat. Hiszen játszani mindenki szeret, és ha még tanulhatunk is közben, az mindenképpen örömöt, értéket adhat. És hogy mennyire csalódunk, amikor kiderül egy-egy csodának vélt dolog kézzelfogható magyarázata? Mizda Katalin válaszában a Mikulás alakját idézi, akiben szeretnek hinni a kicsik. „Jól működik az emberi lélek, hiszen a gyerekek is hamar rájönnek, hogy ki hozza az ajándékokat, de ez nem zavarja őket, mert tudják: a szüleik szereztek nekik örömöt. Így számtalan csodaként élhetjük meg mindennapjaink történéseit.”