Paksa Balázs: Hűség és árulás
Korszakok és kultúrák rebbenhetnek ide-oda, az emberi természet végső soron nem változik – talán ez a legszembetűnőbb tanulsága Ralph Fiennes első rendezésének, a tavaly bemutatott Coriolanus című filmnek. Nincs tévedés, az elsősorban színészként ismert angol művész Shakespeare klasszikus darabját ültette át mozivászonra.
aA nagy angol drámaíró különös – csaknem ellentmondásos – darabját Fiennes már jól ismerte, hiszen az ezredforduló idején, színpadon már belebújt Coriolanus szerepébe. Kézenfekvő volt hát a választás, ám az Angol beteg és a Napfény íze főszerepével hírnevet szerzett színész nem elégedett meg a hű adaptációval: csavart rajta, nem is egyet.
Elsőként napjaink közegébe helyezte a politikai ármánykodástól terhes Rómában játszódó történetet. Lepusztult szocialista lakótelepek között dúló nagyvárosi gerillaharcot látunk (főhősünk ekkor szerzi meg brutális kézitusa árán a Coriolanus melléknevet); híradóműsorok közvetítenek a nagypolitika fejleményeiről; a tribunusi cím elnyerésének lehetőségét politológusi stúdióbeszélgetésben elemzik; illetve gazdasági válság hírével indít a film, melyet zendülés és annak megfékezése követ. Rendezőnk aktualizál, ám filmjét mégsem gyúrja posztmodern fricskává. Pedig az eredeti szöveg megtartásából erre következtethetnénk, s valóban: a modern környezet és a míves nyelvezet együttese különös emeltséget ad a filmek. Fiennest láthatóan a politikai játszmák mocska, egy zavart kor tünetei érdeklik leginkább, művét tehát a jelenkorral látványos párhuzamokat kereső alkotássá formálta.A nagy angol drámaíró különös – csaknem ellentmondásos – darabját Fiennes már jól ismerte, hiszen az ezredforduló idején, színpadon már belebújt Coriolanus szerepébe. Kézenfekvő volt hát a választás, ám az Angol beteg és a Napfény íze főszerepével hírnevet szerzett színész nem elégedett meg a hű adaptációval: csavart rajta, nem is egyet.
A politika világának népszerűség-követelményét mereven elvető, szemtől szembeni harchoz szokott hős néhány tribun cselszövésének következtében gyorsan antihőssé válik, s száműzetésbe kényszerül. A film egyetlen meditatív képsora a vándorlásbeli főhőst mutatja, aki végül ősellenségével, Aufidiusszal fog össze, hogy Róma ellen induljon. Noha kezdetben ellenfélként találkoznak, egy tőről fakadó jellemek ők, ám Coriolanus még szövetségükben is Aufidius fölé nő – utóbbi legalábbis így érzékeli –, s ez lesz a végzete. A tragédia fontos összetevője a felismerés aktusa, Coriolanusról azonban nehezen tudjuk elképzelni, hogy útja végén bármi fontosat felismert volna (az alapdrámát ezért sokan szatíraként értelmezik), Fiennes azonban buzgón osztogat személyes tragédiákat mellékszereplőinek: az elvhű, ám kompromisszumkész Menenius tribun öngyilkos lesz, a feleség belenyugszik epizódszerepébe, az anya pedig egy utolsó tekintettel mintha felismerné, hogy tulajdon fiát áldozta fel önös céljainak hajszolása közben. Még a nemes ellenfél is megrendül, amikor tudatosul benne, kit veszített Coriolanus halálával.
Shakespeare-ről nem tudjuk, olvasta-e Platón Gorgiaszát, Ralph Fiennes azonban biztosan. Filmjében Kalliklész ellentmondásos (később Nietzsche által is továbbvitt) hatalom-erkölcsét ábrázolja felkavaróan, állást azonban nem foglal, csak megmutatja, mivé lesz az ember, ha pusztán a hatalmat magát akarja.