Dormán Júlia: Önmagunk teljessége
meg a világot, és elképzelhetetlenül sok változatosság nyilvánul meg közöttünk.
Carl Gustav Jung, svájci pszichiáter lélektani típusokat különített el, melyek függetlenek kultúrától, felfogásrendszertől, és néha még a családtól
is – univerzálisan megtalálhatók. Előfordul, hogy egy ilyen lélektani típus megélésének a nyugati, egy másiknak a kollektivista kultúra kedvez, kinek a konzervatív alapokon nyugvó családi környezet, kinek a kevésbé hagyománytisztelő, kihívások elé állító szülők. De bárhova is születünk, hagyni kell, hogy személyiségünk érvényesítse, „kinője” magát. Ez egy fejlődési folyamat, minden életkorban sajátos feladatokkal. Jung ezt „individuációnak” nevezi, ami utal arra, hogy kinek-kinek egyéni utat kell bejárnia. A lelki problémák egyik fő okának tartja az identitás, az önazonosság érzésének hiányát.
A jungi-myersi típusok
Az ő típustana, illetve az amerikai Elisabeth Myers–Briggs által továbbfejlesztett típusok nemzetközi szinten a legismertebb kategóriarendszer. Myers–Briggs
ami 16 típust definiál négy dimenzió alapján – melyeket a következőkben kifejtek –, ezekbe mindenki besorolható. Ma már átlagosan évente kétmillióan töltik ki a kérdőívet világszerte hogy önismeretüket mélyítsék, illetve pályaválasztási tanácsadásban, felsőoktatásban és szervezeteknél is gyakran alkalmazzák.
Kívül vagy belül élünk?
az általános beállítódást, ami abban ragadható meg, hogy a személy hogyan töltődik fel, honnan merít energiát. Az extravertált („extra” és nem „extro”
a szerzők eredeti szóhasználatában) személy figyelmét a társas világ és annak eseményei kötik le, ebben „terjeszkedik” és töltődik. Az életet úgy érti meg,
hogy megéli, emberi kapcsolatokban, közösségben formálja identitását. Ha egy introvertált személy ugyanennyi időt töltene társaságban, feszültté válna,
és szánnia kellene időt az egyedüllétre, hogy harmóniába jöjjön önmagával. Belső
és esetleg utólag gondolkoztak el, mintegy mondandójuk „ellenőrzéseként”.
Hogyan fedezzük fel a világot?
és átvitt jelentést visz a dolgokba. Ezt nevezné Jung intuitív vonásnak, amit
tehát az öt érzékszervünkkel olyan módon, hogy nem látunk többletjelentést
a dolgok mögé, illetve intuitíve, ötletszerűen is ráérezhetünk a dolgok elrendezésére. Alapesetben minden ember mindkettő funkciót – Jung kifejezésével élve – használja, viszont ahogy felnőtté válik, egy marad domináns. Az érzékelő, más szóval ténykedvelő ember két lábbal a földön áll, praktikusabb alkat.
a részletekre, és ebből rakja össze a teljes képet. Amikor instrukciót kap, megjegyzi a konkrétumokat, és a háztartásban is jobban igazodik el a gyakorlati teendőkben (pl. mi fogyott el, mit kell megvenni, hogy kell leolvasni a villanyórát, mikor kell befizetni a csekket). Az intuitív személy ellenben az összképet ragadja meg, és egy szubjektív benyomásból indul ki. A lehetőségek világában él, szívesen próbál ki be nem járt utakat, keres absztrakt jelentéseket, s emiatt néha elvontnak vagy hóbortosnak bélyegzi a környezete. Amikor valakit hallgat, ráérzésszerűen jegyez meg dolgokat, gyakran éppen így fogja be a lényeget. Viszont figyelmen kívül hagyhat részleteket. Az intuitív és az érzékelő működés közti különbséget vitte pályára egy érdekes kísérlet. Meghatározott személyiségtípusokat vittek végig a kísérletvezetők egy útvonalon, akiknek útleírást kellett készíteniük társaiknak, akik ez alapján próbáltak ugyanazon az útvonalon végigmenni.
A ténykedvelők leírásai áttekinthető részleteket tartalmaztak, és amikor ilyen típusúak vezettek, pontosan észrevették a részleteket a környezetükben, miközben elhaladtak mellettük. Az ötletelők elmondták magukról, hogy hétköznapi életükben szívesen keresnek új útvonalakat, egyikük például minden nap máshogy közelíti meg munkahelyét, másikuk néha szándékosan téved el, rövidítésre készen. Kinek-kinek más válik hasznára az életben való eltájékozódáshoz.
Gondolkodás vagy érzés?
a szocializációnak is, de vannak például olyan fiúk, akik természetüknél fogva érzékenyebbek, ezért ők sokszor olyan üzenettel nőnek fel, hogy puhányok, ügyetlenek. Emiatt lehet, hogy felnőttként is rejtegetik ezeket a vonásokat, bánatára sok nőnek, akik többnyire a határozott, de érzékeny fiúkat
Spontaneitás vagy tervezés?
az életünket szervezzük. Szervezzük vagy csak éljük? Ezt a vonást is kísérletnek vetették alá, ami egy olasz menü elkészítését célozta meg. A tervező emberek bevásárlólista alapján vásároltak, és megszervezték a főzés minden egyes momentumát, kiosztották a feladatokat. A spontán csoportba tartozók rögvest
és pontosan el is végzik feladataikat. Így bármilyen igazgatással vagy végrehajtással kapcsolatos munkakörben nélkülözhetetlen munkát végeznek.
Így mivel határozott véleményük van egy-egy dologról, vagy arról, mit kéne tenni, úgy tűnhetnek, „osztják az észt”. Az intuitív-érző-spontánokra jellemző ezzel szemben egy érdekes relativista beállítódás. Úgy fedezik fel a világot, hogy benyomásaikat nem vonják állandó értékelés alá mint tervező társaik, hanem csak úgy észlelik őket. Így hajlamosabbak elfogadni egymás mellett különböző hozzáállásokat, sokszor megengedőbbnek, néha határozatlannak is tűnhetnek.
ez megvalósulhat, például a főzéshez, autóvezetéshez, hobbiként a színjátszáshoz, kézműveskedéshez vagy különféle sportokhoz. Tervezett és spontán emberek sokszor nehezen viselik el egymást, de ha megtanulják elfogadni
a másik észben tartja az elvégzendő feladatokat.
A változatosság gyönyörködtet
a tőlem különböző emberekhez. Emellett igen gyönyörködtető lehet egy másmilyen alkat olyan adottságát szemlélni, amilyen képességre én talán soha nem fogok szert tenni. Ha hűek tudunk lenni magunkhoz, azzal mást is hozzásegíthetünk, hogy mellettünk önmaga lehessen. És ha önmaga lehet mellettünk, nekünk sem kell szerepeket játszanunk. Ahogy Hamvas Béla írja:
„Az ember csak akkor lehet teljes, ha az, akivel együtt van: teljes. Olyan emberrel, aki nem tudja vagy nem akarja önmaga teljességét, az ember nem tudhatja vagy nem akarhatja önmaga teljességét.”