Novák Zsüliet: Akiken gyermekeink élete múlhat
Ha egy gyermekkel bármilyen baj történik, normális reakció, ha a családtagokon végigsöpör egy óriási félelem és szorongáshullám. Megijed a szülő, ettől még inkább fél a gyermek. Ilyen kétségbeesett szituációkba hoz megváltást Gombóc Artúr és Festéktüsszentő Hapci Benő, akik a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat gyermekrohamkocsijának belsejében fogadják kis látogatóikat.
11998-ban Dr. Gesztes Éva gyermekgyógyász és László Endre Márton mentőápoló a Máltai Mentőszervezetnél dolgozott a 28-as mentőautón. Mentőegységüket előszeretettel küldték elsősorban gyermeksérültekhez. Így azt érezték, egy speciális gyermekmentő megszületése már-már a küszöbön van, és sajnos lettek olyan esetek, amelyek megerősítették őket ennek szükségességében. Vesztettek el kisgyermekeket ellátás közben, így bizonyossá vált számukra, hogy egy sokkal jobban fölszerelt, gyermekmentésre hivatott mentőautóval több esélyük lenne a csöppségeket megmenteni.
Ritkaság egy gyermekekre specializált mentőautó létrehozása, más országokban sem általános gyakorlat. Amikor a két alapító annak idején megkereste az Országos Mentőszolgálat főigazgatóját, és megkérték, hogy segítsen ebben, a vezetőség első szóra a kezdeményezés mellé állt. Az OMSZ egy használt autót és ehhez valamennyi kezdőfelszerelést is biztosított. Dr. Gesztes Éva és László Endre Márton szerezte be a hiányzó eszközöket, hívta segítségül azt a 23 gyermekintenzíves orvost, akik a szaktudást, a szakmai tapasztalatot biztosították ezen a gépjárművön. Kezdetben egyáltalán nem volt pénze az alapítványnak, az első műszereket még hitelbe kapták meg a forgalmazó cégektől. Azt mondták, hogy ez egy olyan nemes kezdeményezés, hogy majd kifizetik az eszközöket akkor, ha lesz rá pénzük.
Babakocsi csörlővel
Olyannyira bevált a gyermekrohamkocsi (vagy, ahogy az ott dolgozók nevezik, a babakocsi), hogy 2008-ban egy speciális, gyors beavatkozó egységet is elindítottak, az úgynevezett gyermek-mentőorvosi kocsit, először az észak-magyarországi régióban, majd 2010-től az észak-alföldi régióban is. Ez egy olyan személygépjármű, amelyen gyermekintenzíves orvos, és egy mentőápolóként is közreműködő gépkocsivezető foglal helyet. Az egység beteget nem szállít, hordágy nincs benne, a felszerelés viszont megegyezik a budapesti gyermekrohamkocsi gyógyszer- és műszerparkjával. A Miskolcon és Debrecenben állomásozó gyermek-MOK egységek alapjárműve két nagy teljesítményű Ford Ranger terepjáró. A járművek az északi hegyvidék havas útjain és a tanyavilág sártengerében egyaránt biztonságosan célba juttatják a súlyos, életveszélyes állapotú gyermekek megmentésére igyekvő csapatot. A sikeres budapesti mintára, Miskolcon és Debrecenben is az Országos Mentőszolgálat kötelékében teljesítenek szolgálatot. Azonban egy sikeres kezdeményezést nem olyan egyszerű más régiókban működtetni, mint ahogy az első hallásra tűnhet. Nagyobbak a távolságok, máshogyan áll össze a mentési struktúra, teljesen új kihívásokra kellett felkészülni. Például a terepjárón csörlő is található. A miskolci egység indulásakor már az első nap a Bükkben szikláról leesett gyermeket mentettek. Bővüléskor elsősorban azok a városok jöhetnek szóba, ahol gyermekgyógyász, gyermekintenzíves háttér van.
Gombóc Artúr és barátai
„Eseteink igen változatosak” – meséli Dr. Goschler Ádám, a Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat orvosigazgatója. – „A legenyhébb gyermekbetegségektől a közvetlenül életet veszélyeztető állapotokig széles a spektrum. Speciális szakértelmünk azokban az esetekben tehet hozzá legtöbbet a gyermekek gyógyulásához, amelyek úgynevezett nagy időfaktorú események, tehát ahol nagyon-nagyon sok múlik az első perceken, órákon. Ilyen például az újraélesztés, a súlyos sérülések, forrázások, az elhúzódó görcsös állapotok, a nehézlégzés vagy akár a közvetlenül életet veszélyeztető fertőzések.
Biztosan állíthatjuk, hogy a budapesti gyermekrohamkocsi az ország legszebb és legjobb mentőautója. Mind felszerelését, mind pedig a rajta dolgozók szaktudását tekintve. Kialakítását speciálisan a gyermekek igényeihez alkottuk meg. Speciális rögzítő-berendezéseket tartalmaz, mindenféle helyszíni, orvosi beavatkozáshoz szükséges eszköz rendelkezésre áll, kiscsecsemőkortól egészen felnőtt korig. Emellett olyan speciális eszközök, gyógyszerek is megtalálhatók benne, melyek más mentőautókon nem. Barátságos belső kialakításával, rajzokkal, plüss állatokkal, DVD lejátszóval próbáljuk csökkenteni a beteg gyermekek feszültségét. A babakocsi munkájának körülbelül harmadát az úgynevezett szállítási feladatok teszik ki. Leggyakrabban lélegeztetett kisgyermekek kórházak közötti szállítása a feladat. A gyermekrohamkocsiban az intenzív osztályokéval közel azonos feltételek mellett történik a gyermekek szállítása, így minimálisra csökken a komplikációk veszélye.
Feladataink között gyakori a CT vagy MR vizsgálatra történő utaztatás, ahol sok esetben a vizsgálat alatt is a mi gépeink tartják életben a kisgyermeket. Ezek a szállítások nem egyszer vidékről irányulnak a főváros felé, ezért a babakocsi szinte az egész országot körbejárta már. Megoldódott a fővárosi és vidéki gyermek intenzív osztályok régi problémája; hiszen azelőtt nem tudtak lélegeztetett kisgyermeket eljuttatni más helyen történő vizsgálatokra kísérő intenzíves orvos nélkül. Egy gyermek megmentésénél, szállításánál arra törekszünk, hogy a körülményekhez képest a legjobban érezze magát, és lehetőleg pozitív élmény maradjon meg benne. Ebben nemcsak a mentős csapat barátságos hozzáállása segít, hanem a mentőautó gyermekbarát berendezése is. Belsejének tervezésénél Sajdik Ferenc grafikusművész segített, aki alapítványunk felkérésére egyedi rajzokat készített a gyermekrohamkocsi betegterébe. Sajdik Ferenc nemzetközi hírű grafikusművész, a Pom-Pom és a A nagy ho-ho-horgász sorozat rajzolója, akinek meseillusztrációin számos generáció nőtt fel. Most már elmondhatjuk, hogy Magyarország egyetlen gyermekrohamkocsija nem csak felszereltségében, de enteriőrjében is egyedülálló. Azok a gyermekek, akik a babakocsi segítségére szorulnak, így találkozhatnak Gombóc Artúrral és barátaival is.”
24 órás szolgálatban
A budapesti gyermekrohamkocsin dolgozó személyzetet 26 gyermekintenzíves orvos, 6 hivatásos mentőápoló és 8 hivatásos mentőgépkocsi-vezető alkotja. Az egység 24 órás szolgálatot teljesít a hét minden napján. A gyermekrohamkocsi az Országos Mentőszolgálat Központi Mentőállomásán, a Markó utcában állomásozik, irányítását az OMSZ Központi Irányító Csoportja végzi, ide futnak be a 104-es segélyhívó vonalak. A mentésirányítók a bejelentéstől függően döntenek kiküldéséről, hogy a babakocsi valóban a legindokoltabb, legsúlyosabb esetekhez jusson el. Budapesten és környékén évente több mint 3000 gyermekhez riasztják a mentőket. A miskolci gyermek-mentőorvosi kocsin 12 helyi gyermek-intenzíves orvos és 6 hivatásos mentőgépkocsi-vezető teljesít szolgálatot. A debreceni gyermek-mentőorvosi kocsi személyzete pedig 9 helyi gyermek-intenzíves orvosból és 7 hivatásos mentőgépkocsi-vezetőből áll, ők reggel 7 órától este 7 óráig, 12 órás szolgálatot látnak el.
Az emlékezetes esetek, a felépült kisgyermek mosolya, a szülők köszönete sok erőt ad a babakocsik csapatának. Az egyik ilyen történet Leiláé. Leila átzuhant egy üvegajtón, és a széthasadt üvegtábla elvágta a hónaljában a főartériát. Gyakorlatilag másodperceken múlt az, hogy nem vérzett el. Akkor a Kardiológiai Intézet gyermek intenzív osztályának egyik orvosa volt a kocsin szolgálatban, és köszönhetően az ő szaktudásának és tapasztalatának, meg tudták menteni Leilát. A kórházban 5 és fél órás műtéttel sikerült helyreállítani a sérült artériát és az idegeket. Leila azóta zongorázik és versenyeket nyer.
A Szent Márton Gyermekmentő Szolgálat körül nincsenek botrányok, fölösleges hírverések, tiszta, átlátható a működésük. A bevételek 95 százaléka az adók egy százalékos fölajánlásából származik, a maradék magán és céges adományokból tevődik össze, ami az utóbbi időben egyre kevesebb. Szeretnének bővülni, és a dél-alföldi régióban, Szegeden indítani még egy autót, azonban egy autó üzembentartása havi szinten több millió forintra rúg. Viszont a bevételek bizonytalanok, az adóból befolyó összeg változó, a cégek egyre kevesebbet költenek jótékony célokra. Hogy ilyen feltételek mellett fenyegeti-e veszély a gyermekek mentését? A válasz nagyon határozott: „Nem. Spórolunk, amin lehet, és ahol tudunk. Spórolhatunk a költségeken, a fejlesztéseken, akár a saját bérünkön is. De a kocsiknak menniük kell!”